090620

Jag har länge suttigt och funderat på om jag ska ta mig tid att skriva en förlossningsberättelse men har inte riktigt haft tiden att göra det. Men nu tänker jag göra ett försök.

Fredag 19/6 kl: 21:00


Jag får för mig att ställa mig och gunga lite på studsmattan hemma hos mamma för jag hade läst att det skulle sätta fart på det hela. Så jag gungar lite innan jag och gubben går hem för att lägga oss och mysa framför TV.  Jag var dock inte uppe så länge utan gick och la mig vid ca 22 nått sånt.



Klockan 01:00 på lördagen 20/6 Vaknar jag av att jag har lite smått ont i magen så jag går till toaletten för att gå på toa. Och när jag sitter där och har kissat färdigt så när jag precis ska torka mig så börjar det rinna något annat, och jag tänker vad är det här? Tänkte att det kanske var lite mer kiss som kom men det kändes inte som det, utan jag hade i bakhuvudet att det kan vara vattnet som har gått men det kom så lite så jag tänkte inte mer på det utan gick och la mig igen, och då när jag gick mot sängen så kom det ännu mera. Och då visste jag att vattnet hade gått. Och jag tänkte, Fan det funkade =)(gungningen på studsmattan) Men jag hade inge ont överhuvudtaget. Så jag skickar ett sms till min syster och skriver att vattnet har gått. Och hon ringer sedan upp mig och frågar om jag har ont, vilket jag hade börjat fått lite smått då.Jag ringde då till förlossningen och sa att vattnet hade gått. Hon frågade om jag hade ont och jag sa att jag hade lite små ont, så hon tyckte att jag skulle lägga mig ner och vila lite och se om det gick.





01:30 Jag la mig ner en stund och försökte vila men värkarna började göra ondare då. Jag  sa till Johan att det var dags nu. Och dum som jag var så hade jag ju inte packa min väska än. Lillans var packad och klar och väntade på att få åka iväg men jag hade väntat lite med att packa min, sen hade jag glömt bort det. Så jag gick upp och packade med mig det jag skulle ha, och under tiden så började värkarna bli mer smärtsamma.  Jag ringde upp till förlossningen igen och sa att det började göra ondare nu och hon sa att om jag var nervös så skulle jag komma upp.Jag sa till Johan att det var dags att åka nu. Så efter jag  packa klart så  begav vi oss in mot BB. Nu hade jag ca 5 min mellan värkarna, inte så smärtsamma men de kändes.  Så jag ringde till alla syskonen och till mamma och sa att det var dags nu.



Kl 02:00 så kom Martina hem till oss för hon skulle med, och vi packade in oss i bilen och begav oss in mot Uppsala. På vägen hämtade vi även upp mina andra två systrar Catta och Carita som också skulle vara med. De skulle vara med i skift, eftersom att man bara får ha med sig två inne på förlossningsrummet. (dumt tycker jag!!) Under början av bilfärden hade jag 2 min mellan värkarna och när vi väl var inne i Uppsala  så var de nere på 1 min mellan värkarna.




Vid ca 03:00 så var vi inne på BB och då var det ungefär  1 minut mellan värkarna och de började göra ont nu.  Jag fick komma in och en barnmorska satte CTG på mig för att mäta värkarna och bebis hjärtljud. Fick ligga med den i ca 20 min och nu började de göra ONT.




03:30 Så blir jag undersökt och de konstaterar att jag är öppen 2 cm. Barnmorskan tyckte att jag skulle få ett rum eftersom att vi hade en bit att åka. Fick vänta på att en undersköterska skulle visa mig till mitt rum och gick under tiden ut för att prata med systrarna. Och då kom undersköterskan in och var jätte spydig och sa att de inte fick sitta där utan att bara 2st fick följa med in annans blev det så mycket spring. Så Syrrorna bestämde sig för att Carita skulle få vara kvar och de andra två skulle åka hem. (Dom får vara med på nästa =) )



03:40 Så får vi komma in på förlossningsrummet och jag har nu jätte ont. Barnmorskan tycker att jag ska ställa mig i duschen för att lindra smärtan lite. När jag väl är på väg in i duschen så går slemproppen (mindre mysigt).
Försöker sätta mig på stolen i duschen för att det ska bli skönare men det vart det inte, snarare tvärtom. Det var mycket skönare att stå. Och jag tror jag hade på det varmaste som gick på duschen och duschade av magen, Det var skönt till en början men efter ett tag gjorde det så ont så jag kunde inte stå där inne längre.


04:00 Fick jag på mig dessa jätte fina kläder man får från BB och dom sexiga trosorna. =) Fick även värmekuddar att lägga på magen.


04:15 Har SKIT ont, och får börja med lustgasen. UNDERBAR!!



04:45 Blir undersökt och är nu öppen 5 cm! GAH Va ont jag har vid det här laget. Kör på med lustgasen för fulla muggar. Har nu sedan första undersökningen och en liten bit av bilfärden haft ca 1 minut mellan värkarna konstant.



05:00 Tror att jag ska dö utav smärtan, Fortsätter med lustgasen och blir peppad utav syrran och Älskling. Är helt borta vid det här laget.



05:30 Blir undersökt och är nu öppen 9 cm!!! Nu gör det som ondast och barnmorskan tycker att jag ska ta mig till toaletten för att det blir lättare för bebisens huvud att komma ner då. Så jag vinglar iväg till toaletten med gåstolen men kommer ungefär halvvägs innan jag får en värk. Benen viker sig på mig och Johan tror att jag ska ramla ihop så han får stå och hålla i mig.Andades igenom den värken och  så skyndade vi oss in på toaletten så att jag inte fick en till värk på vägen.  



05:45 Efter att suttigt ett bra tag på toaletten så tänker jag att nu får det ta och räcka, så vi väntar på att jag ska få en värk och efter att den är slut så skyndar vi oss tillbaka till sängen för att slippa få en värk på vägen. Johan skjuter på gåstolen och jag nästan hänger på den. Väl framme vid sängen så kommer en ny värk. Får andas igenom den och försöka komma upp i sängen vilket inte är det lättaste. Får lite hjälp av Carita och Johan upp i sängen och börjar med lustgasen igen. Vid det här laget så hjälper inte ens lustgasen.



05:50 Barnmorskan kommer in och säger att hon förmodligen inte hinner att vara med på min förlossning för hennes skift slutar klockan 07:00.




05:52 Jag känner att något känns konstig och känner med handen mellan benen och får PANIK och skriker  NÅTT ÄR PÅ VÄG UT!!!! Carita kollar på mig och frågar är huvudet på väg ut. JAAAA! Gastar jag allt jag kan. Johan springer och larmar på barnmorskan som kommer nästan på en gång och Johan säger att huvudet är på väg ut. Barnmorskan säger Nej det tror jag inte. Jag håller fortfarande handen mellan benen för att det gör så ONT. Hon får ta bort handen på mig och säger jag det är dags, Jag fick vara med på förlossningen i alla fall.  Hon hämtar en till barnmorska som ska förlösa mig.



05:52 Fick börja krysta och då gjorde det inte lika ont längre.



06:30 Fortsätter att kämpar på och krystar för fulla muggar.




06:50 Jag blir arg på barnmorskan för att hon håller på och pillar och har sig. Och jag skriker AJJ VAD FAN GÖR DU??? Carita säger fortsätt Malin hon är ute snart.




06:52 Våran älskade lilla Ebba kommer till världen. Johan klipper navelsträngen och Ebba skriker så fint så. Jag får upp henne på mitt bröst och fylls med glädje och kärlek. Och även av lättnad över att smärtan var borta.




Det var min förlossningsberättelse. Hoppas ni tyckte det var intressant att läsa. Har ni frågor så är det bara att ställa dom =) Jag svarar gärna på dom.


Kommentarer
Postat av: Maggan

Ja de är helt klart värt all smärta :)

2009-09-18 @ 13:41:15
Postat av: Emma

jätte kul att läsa :)

2009-09-18 @ 21:22:53
Postat av: Anonym

shit va gulligt! jag ska säga till min syster att skriva en förlossningsberättelse!

2009-10-30 @ 22:54:25
URL: http://deniseec.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0